4.5.2023 V rámci staveb SSMSK se provádí taktéž přestavby průsečných křižovatek na okružní křižovatky.  Okružní křižovatka je úrovňová křižovatka uspořádaná tak, že vozidla vjíždějící do křižovatky odbočují vpravo a pohybují se po okružním pásu k požadovanému výjezdu, do kterého odbočují opět vpravo.  Okružní křižovatky tak mnohem zvyšují bezpečnost silničního provozu.

Celkový počet okružních křižovatek, které má nyní ve správě Správa silnic Moravskoslezského kraje, je 78 a to v počtu rozdělení po okresech: Bruntál 1, Frýdek – Místek 17, Karviná 22, Nový Jičín 11, Opava 6 a Ostrava 21 kusů. Každým rokem i jejich počet z důvodu zajištění bezpečnosti stoupá, v letošním roce se například předpokládá výstavba okružní křižovatky silnice  III/4661 (ulice Hlučínská) se silnicí III/4697 (ulice Markvatovická) na území obce Ludgeřovice.

 

 Při rekonstrukci okružních křižovatek se provádí výměna konstrukčních vrstev, provedení betonového prstence, úpravy přechodu pro pěší, odvodnění a instalace nového svislého a vodorovného dopravního značení. Projektování okružních křižovatek na silnicích a místních komunikacích se řídí technickými podmínkami TP 135.

 

JEDNA Z POSLEDNÍCH ZREALIZOVANÝCH V ROCE 2022 JE KŘIŽOVATKA SILNICE II/482 S ULICÍ FRANCOUZSKOU A ŠKOLNÍ V KOPŘIVNICI

Stavba byla provedena v roce 2022 jako společná investice Moravskoslezského kraje a Města Kopřivnice. Realizace řešila úpravu tvaru křižovatky vytvořením středového ostrůvku a prstence, vybudování dělících ostrůvků a opravu povrchu komunikace po provedené úpravě křižovatky. Navržena byla malá okružní křižovatka s vnějším průměrem 25 m, což je maximální průměr okružní křižovatky, který může být umístěn do půdorysu stávající stykové křižovatky. Nájezdy a výjezdy zde jsou jednopruhové, při realizaci došlo ke zkrácení připojovacího pruhu větve MÚK Příbor-východ ve směru od Nového Jičína. Okružní pás byl navržen s asfaltovým krytem, prstenec a směrovací ostrůvky jsou s cementobetonovým krytem. Středová část křižovatky byla provedena s ohumusováním a osetím. Nájezdy a výjezdy z okružní křižovatky a středový ostrůvek jsou lemovány zvýšenými obrubníky, které jsou napojeny na hrany zpevnění komunikací. Obrubníky na směrovacích ostrůvcích jsou z přejezdových obrubníků s pozvolným náběhem výšky. Výjezdové větve jsou zaobleny pomocí oblouků o poloměrech 20-25 m, vjezdové větve o poloměrech 15 m. Šířka okružního pásu je 5,0 m, šířka prstence 2,0 m a průměr střed. Ostrůvku 11 m. Součástí stavby bylo rovněž vybudování chodníků, dopravní značení, a vyvolané investice – přeložky plynu, vody kanalizace a vedení CETIN.

 

Rozdělení okružních křižovatek

Pro účely těchto TP se okružní křižovatky rozdělují do tří skupin dle stavebního uspořádání na: · miniokružní (MOK), · jednopruhové (JOK), · turbo-okružní (TOK).

Miniokružní křižovatka MOK je úrovňová křižovatka, jejíž vnější průměr D ≤ 23 m. Navrhuje se vždy se zpevněným středovým ostrovem (výjimečně může být vyznačen pouze opticky). Základní filozofií je usměrnit a zpomalit projíždějící vozidla. Má podobnou charakteristiku jako okružní křižovatka, kde však projedou po okružním pásu pouze osobní vozidla, případně dodávky. Průjezd větších vozidel je umožněn stejně jako na průsečné křižovatce, tj. přes středový ostrov. Zpravidla je přejízdný středový ostrov tvořen krytovou vrstvou z jiného materiálu (kámen, beton) než okružní pás.

Jednopruhová okružní křižovatka JOK je úrovňová křižovatka s jedním pruhem na vjezdech, okružním pásu a výjezdech, jejíž vnější průměr D > 23 m. Rozměr JOK je závislý na počtu připojených paprsků a na místních možnostech připojení komunikací na okružní pás. Vnější průměr JOK není funkcí její kapacity. Filozofií návrhu JOK je umožnit osobním a nákladním automobilům, vozidlům pro odvoz odpadu a autobusům (s výjimkou kloubových a třínápravových) projetí křižovatky po okružním pásu, zatímco návěsové a přívěsové soupravy využijí k projetí křižovatky i prstenec a srpovitou krajnici.

Turbo-okružní křižovatka TOK je zvláštní typ okružní křižovatky se dvěma a více jízdními pruhy na okružním pásu, jejímž principem je rozřazení vozidel do jízdních pruhů pro požadovaný směr odbočení již před křižovatkou. Vozidla následně projíždějí křižovatkou po plynule vedených, spirálově uspořádaných jízdních pruzích okružního pásu, na kterých je zamezeno proplétání vozidel a konfliktům vozidel jedoucích po okružním pásu s vozidly opouštějícími okružní pás pomocí fyzického oddělení jízdních pruhů. Navrhuje se na stávajících nebo nově řešených křižovatkách za účelem zvýšení kvality dopravy. V české literatuře se někdy tyto křižovatky nazývají jako spirálové okružní křižovatky.

Při navrhování okružních křižovatek je třeba respektovat síť silničních páteřových tras i pro přepravu těžkých a rozměrných nákladů.

 

ZREALIZOVANÁ OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKA ULIC GEN. HLAĎO, K NEMOCNICI A 28. ŘÍJNA V NOVÉM JIČÍNĚ